بايگانی
آخرين نظرات …

    چرا شیعه از مذهب اهل سنت پیروی نمی کند؟ . بخش ششم .

    چرا شیعه از مذهب اهل سنت پیروی نمی کند؟

    پاسخ به شبهات ، بخش ششم ، محمد یوسف عظیم دخت ، اصلاح ۲۴۰ ، دوشنبه ۱۲/۷/۱۳۸۹ ، سال پنجم .

    پرسش :   چه صفاتی در امیر مؤمنان علی(ع) وجود دارد که او را از دیگر صحابه ممتاز و برتر می کند؟

    پاسخ :

    در شماره های پیشین به بررسی جایگاه حضرت علی(ع) و برتری ایشان نسبت به اصحاب پیامبر(ص) پرداخته شد و نظر رسول خدا(ص) درباره دانش حضرت علی(ع) بیان گردید . مرحوم مقدس اردبیلی ــ از دانشمندان بزرگ شیعه ــ علاوه بر برتری علمی ، یازده برتری قابل توجه دیگر از امیرمؤمنان علی(ع) را در کتاب « حدیقة الشیعه » بر شمرده است که هر کدام از آن امتیازات ، در جای خود ، نیازمند بحث های عمیق می باشد .

    علی(ع) و زهد

    زهد ، دومین ویژگی ممتاز علی(ع) است که او را از سایر افراد هم عصر خود ، متمایز کرده و به فردی شاخص در روزگار خود و حتی تاریخ تبدیل می کند . خلیفه دوم عمربن خطاب ، باره میزان زهد و تقوای امیرمؤمنان کلامی می گوید : « ما بعد از پیامبر(ص) ، زاهدتر از علی(ع) در میان خود ، نمی شناسیم » .

    سخن خلیفه دوم ، به عنوان یکی از اصحاب پیامبر و کسی که با علی(ع) از نزدیک آشنایی کامل دارد ، عین واقعیت بوده و نکته ای است که او ، آن را با چشمان خویش مشاهده کرده است .

    نگاه امیرالمؤمنین علی(ع) به مقام ولایت و وصایت پیامبر اکرم(ص) ، یک نگاه سطح پایین دنیوی نبوده است که از آن به عنوان جایگاهی رفیع و بالا دست ، برای حکومت کردن بر مردم بهره گیرد ، بلکه آن را ابزاری برای هدایت مردم و دفاع از اسلام پاک محمدی و حفظ آن ، می دانسته است و مانند خیلی از افراد دیگر برای این مقام دندان تیز نکرده بود .

    آن حضرت ، حتی با سلب حق مسلم و واقعی او در ماجرای سقیفه ، و بعد از گذشت سالیان سال دور ماندن از آنچه که زمین و زمان به آن ــ خلافت ــ  شهادت می داد ، باز هم با اکراه فراوان ، خلافت را پذیرفته و خیل مشتاقان و علاقمندان و دعوت و اصرارشان را عامل قبولی حکومت می دانسته است .  

    امیرمؤمنان در خطبه سوم کتاب شریف نهج البلاغه، علت بیعت با مردم را اینگونه توصیف می کند : « اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران ، حجت را بر من تمام نمی کردند و اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان ، سکوت نکنند ، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته ، رهایش می ساختم و آخر خلافت را با کاسه اول آن سیراب می کردم . آنگاه می دیدید که دنیای شما نزد من ، از آب بینی بزغاله ای ، بی ارزش تر است » .

    این کلام صریح و رسای مولای متقیان ، باز هم مؤید این مطلب است که ایشان مقام خلافت را جایگاهی برای اثبات خویش به حساب نیاورده ، بلکه آنرا موقعیتی برای خدمت به خلق خدا و احیای حق مظلومان می داند .

    زهد در نهج البلاغه

    تعبیر زیبای امیرمؤمنان علی(ع) درباره زهد ، در حکمت ۴۳۹ کتاب نهج البلاغه ، جای هیچ بحثی را باقی نمی گذارد . ایشان می فرمایند : « زهد بین دو کلمه از قرآن است که خدای سبحان می فرماید : بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخورید و به آنچه به شما رسیده شادمان مباشید . کسی که بر گذشته افسوس نخورد و به اینده شادمان نباشد همه جوانب زهد را رعایت کرده است » .

    اگر به زندگی سیاسی امیرمؤمنان مراجعه کنیم ، برای ما روشن می شود که با غصب حق ولایت از علی(ع) ، ایشان کمترین افسوسی به خود راه نداده و با روی آوردن حکومت به او نیز کمترین شادی در خود احساس نمی کند . در صورتی که بسیاری از دیگران ، برای رسیدن به حکومت از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده و با از دست دادن  حکومت شهر ها ، ایالات و ولایات ، بسیار ناراحت و غمگین می شوند .

    با توجه به نکات یاد شده بالا ، آیا شیعه می تواند اطاعت از حضرت علی(ع) را رها کرده و به سوی پیروی از مذاهب اهل سنت ــ که هیچ یک از امتیازات مذهب شیعه را ندارند ــ برود ؟ . مسلم است که پاسخ منفی خواهد بود . زیرا هر انسان منصف و اهل مطالعه ای به خوبی آگاه است که غصب حق ولایت و جانشینی علی(ع) توسط سه خلیفه ، و مبارزه آن ها با اهل بیت(ع) ، دلالت بر نادیده گرفتن « حدیث ثقلین » دارد . حدیث بسیار مهمی که در آن ، پیامبر پیروان خود را به پیروی ، متابعت و مراقبت از قرآن واهل بیت(ع) امر کرده و از عدم توجه به آن دو ، بازداشته است .

    منابع : ۱ ــ نهج البلاغه ، ۲ ــ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ۳ ــ حدیقة الشیعه ، ۴ ــ المراجعات ، ۵ ــ  معراج السعادة . 

    یک نظر بگذارید