بايگانی
آخرين نظرات …

    سخنان رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات گیلان در دیدار با مدیرعامل محترم شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان

    سخنان رییس هیئت مدیره خانه مطبوعات گیلان دیدار با مدیرعامل محترم شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان

    دیدار اعضای محترم هیئت مدیره خانه مطبوعات با مدیرعامل محترم شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان. شنبه  ۱۰/۲/۱۳۹۰

     

    روز شنبه دهم اردیبهشت ۱۳۹۰ ، هیئت مدیره خانه مطبوعات به دیدار مدیرعامل محترم برق منطقه ای گیلان ؛ جناب آقای مهندس آزادگان رفت .

    این دیدار به دعوت جناب آقای احمدی ـ مدیر محترم دفتر روابط عمومی شرکت منطقه ای برق گیلان و مدیرعامل انجمن روابط عمومی استان ـ صورت گرفت .

    به دلیل آن که دعوت مزبور از سوی روابط عمومی آن شرکت صورت گرفت ، بنده سخنان خود در این جلسه ، را با گرایش روابط عمومی و به شرح زیر تنظیم نمودم :

     

    قبل از آغاز بحث ، تشکر خود را از برپایی این جلسه که به همت جناب آقای مهندس آزادگان مدیرعامل محترم شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان و تلاش های جناب آقای احمدی ــ مدیر محترم دفتر روابط عمومی ــ صورت گرفته ، اعلام می دارم و برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت می نمایم .

    روابط عمومی

    اصطلاح روابط عمومى ، ترجمه واژه انگلیسى Public Relations براى نخستین بار در آمریکا ، در اتحادیه راه آهن ، به کار برده شد . روابط عمومى را در زبان عربى (العلاقات العامه) ترجمه کرده اند .

    تعریف روابط عمومى

    تعاریف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحبنظران ، کارشناسان و مؤلفان کتاب هاى این رشته ، بیان شده است از جمله « رکس هارلو » از پیشقدمان روابط عمومى در جهان مى گوید :  « روابط عمومى ، دانشى است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه مى کوشند ، بر مسئولیت اجتماعى خویش عمل کنند تا بتوانند ، تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه اهمیت دارند ، به دست آورند » .

    انجمن جهانى روابط عمومى نیز گفته : « روابط عمومى ، بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد ، مداوم و طرح ریزى شده است که از طریق آن ، افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آن ها سرو کار دارند ، به دست آورند » .

    تاریخچه روابط عمومى

    روابط عمومى به مفهوم یک حرفه ، در قرن بیستم در آمریکا به وجود آمد و با عنوان « دفتر تبلیغات » یا « دفتر مطبوعات » ، نامیده شد . پس از انقلاب صنعتى و پیشرفت صنعت و تکنولوژى ، منجر به ایجاد دفاتر روابط عمومى به خاطر نیاز به آگاه سازى و ایجاد برقرارى ارتباط  شد . پس از آن ، نخستین شرکت روابط عمومى توسط « لید بِتِر لِی » خبرنگار روزنامه « نیویورک تایمز » در شهر نیویورک تأسیس شد .

    روابط عمومی در ایران قبل از انقلاب

    روابط عمومى در ایران قبل از انقلاب ، در شرکت ملى نفت پا گرفت . نخستین همایش روابط عمومى در ۳۰ آذر ماه ۱۳۴۳ در آبادان و دومین همایش در ۱۳ مهر ۱۳۴۴ در کرمانشاه برگزار شد . در سال ۱۳۴۵ مطالعاتى درباره تشکیل دانشکده روابط عمومى صورت گرفت و در سال ۱۳۴۶ منجر به تشکیل « مؤسسه عالى مطبوعات و روابط عمومى » شد .

    نخستین انجمن روابط عمومی

    نخستین انجمن روابط عمومى در ایران ، با کمک و پشتیبانى شرکت ملى نفت ایران و رئیس روابط عمومى این شرکت ، در اسفند ۱۳۴۶ تأسیس شد و به عضویت انجمن جهانى روابط عمومى در آمد که هدف این انجمن ، شناساندن فلسفه و روح روابط عمومى و تبیین آن در جامعه و بالا بردن ارزش کیفى فعالیت آن ها در زمینه برقرارى ارتباط و امکان تبادل تجارب میان آن ها است .

    با آغاز قرن بیستم ، فعالیت ها و راهبردهایى براى پیشبرد امور اتخاذ شد که از تغییرات اجتماعى گرفته تا سرگرمى ــ که به عنوان بخشى از مفهوم جامع روابط عمومى به حساب مى آید ــ را شامل می شود .

    در جنگ جهانى اول ، با وارد شدن آمریکا به جنگ ، متخصصان روابط عمومى فعالیت هاى گسترده اى را شروع کردند ، به طورى که روزنامه نیویورک تایمز ، این جنگ را نخستین جنگ (آژانس هاى مطبوعاتى) لقب داد .

    بعد از جنگ جهانى اول ، رونق اقتصادى در آمریکا ، موجب توسعه پژوهش بازار و راهبردهاى پیچیده ترى براى آموزش مصرف کنندگان در تمیز و جداسازی کالاها شد . ( لى و برینز ) و دیگران ، در این دوران روابط عمومى را رسماً به عنوان یک شغل مطرح کردند و خود را رسماً « مشاوران روابط عمومى » خواندند .

    در طول جنگ جهانى دوم ، یک اداره بزرگ به نام « اداره اطلاعات جنگ » تشکیل شد . این اداره ، محل آموزش هاى مهمى براى دست اندرکاران روابط عمومى سال هاى بعد شد .

    در اواسط ۱۹۵۰ در قلمرو روابط عمومى ، پیشرفت هاى فوق العاده اى صورت گرفت و روابط عمومى ، در زمینه سیاسى نیز روز به روز ، به صورت ابزار مهمى در آمد و به نامزدهاى انتخاباتى در آمریکا کمک کرد .

    « راچه » مدرس روابط عمومى آمریکا ، بر آن شد که روابط عمومى در پاسخ به مسائل پیچیده ، گسترش یافته و به صورت یک حرفه در آید .

    آینده روابط عمومى در ایران

    به دلیل آن که روابط عمومى ، اصالتاً مبتنى بر دو مقوله « اطلاع رسانى » و « متقاعد سازى » است ، روز به روز از اهمیت بیشتری در برقراری ارتباط موفق میان سازمان ها ، مشتریان و مردم ، برخوردار می شود و جایگاه مهمتری پیدا می کند .

    خانه مطبوعات و روابط عمومی

    خانه مطبوعات گیلان می تواند با همکاری انجمن روابط عمومی استان گیلان ، نسبت به ایجاد یک سیستم اطلاع رسانی منسجم و مناسب در سطح استان اقدام نماید تا نشریات و روابط عمومی شرکت ها و ادارات بتوانند در اقدامی هماهنگ ، شهروندان را در جریان فعالیت ها و خدمات خویش قرار دهند و به تبلیغ فعالیت های انجام شده بپردازند .

    در پایان ، مجددا از مدیریت محترم شرکت سهامی برق گیلان ، جناب آقای مهندس آزادگان مدیر عامل و جناب آقای احمدی ـ مدیر دفتر روابط عمومی ـ جهت برگزاری این جلسه صمیمانه ، سپاسگزاری می نمایم .

     

    یک نظر بگذارید