بايگانی
آخرين نظرات …

    حجاب و سینما

    حجاب و سینما

    نگاه ، منصوره احسان بخش ، اصلاح ۲۷۵ ، دوشنبه ۱۳/۴/۱۳۹۰ ، سال ششم .

     

     حجاب به عنوان یک شعار اصلی اسلامی ، باید با تبلیغات فراگیر ، به موقع ، مناسب و جذاب همراه باشد .

    حجاب یک کالای تولیدی دین مقدس اسلام و ادیان الهی پیشین است که مصرف کننده ی آن از بسیاری مشکلات فردی و اجتماعی ، در امنیت کامل می باشد .

    هر محصولی برای بازاریابی به تبلیغات فراوان و طولانی مدت نیاز دارد و حجاب نیز به عنوان یک محصول فرهنگی از این قاعده ، بیرون نیست و باید برای ترویج صحیح آن ، تبلیغات فراوان و شبانه روزی مستمر صورت گیرد .

    ابزارهای مناسب تبلیغاتی و اطلاع رسانی در جامعه امروز عبارتند از : سینما ، تلویزیون ، اینترنت و مطبوعات .

    نگاهی به حجم تبلیغات موجود در رسانه ای به نام صدا و سیما ، نشان می دهد که برای حجاب به اندازه یک هزارم تبلیغات فعلی بانک های گوناگون ، همراه اول و ایرانسل ، تلاشی صورت نگرفته است . زیرا متولیان امور فرهنگی و مدیریت اجرایی ، به علت پیدا کردن ذهنیت کسب هر چه بیشتر درآمد اقتصادی و یافتن راههای افزایش آن به هر شکل ممکن ، از امنیت اجتماعی و عقیدتی شهروندان غافل شده و به جز یک سری شعارهای بی مایه ، جایگاهی را برای مسئله حجاب درنظر نگرفته اند .

    شاید بتوان به درستی ادعا کرد که اکثر مسئولین میانی کشور ، دارای خانواده هایی هستند که اعتقاد چندانی به حجاب ندارند و اگر هم بعضی مسایل را به ناچار رعایت می کنند ، به جهت حفظ موقعیت شغلی پدر خانواده است که در بسیاری اوقات همین اندازه و برای حفظ ظاهر نیز مراعات نمی شود . مسلما این تضاد فرهنگی داخلی ، روی رفتارهای بیرونی مدیران اجرایی تاثیر می گذارد و آن را به سوی تغافل و اهمال نسبت به حجاب سوق می دهد .

    یکی دیگر از ابزارهای تبلیغات که هنوز هم تاثیرگذار می باشد ، عنصر « سینما » است . سینمای ایران ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، هرگز نتوانست در مسیر انقلاب و مردم قرار گیرد و حالتی مردمی پیدا کند .

    سینما ، در کلیه زمینه ها ــ مانند دفاع مقدس ، دوران سازندگی ، پیشرفت های شگرف علمی و… ــ بسیار بد عمل کرد و همیشه به سان زبان گویای دشمن ، به انجام وظیفه پرداخت و نوک پیکان تهاجم فرهنگی بیگانه آن هم در داخل کشور بود . البته ساخت چند فیلم که از سر تعهد به اسلام ساخته شد و تعدادشان هم بسیار اندک بود ، در مقایسه با کلیت سینما ، اصلا به چشم نیامد .

    حجاب ، از مسایلی بود که سینما نه تنها هرگز به آن نپرداخت ، بلکه به ناجوانمردانه ترین شیوه به این شعار دینی حمله برد و با طرفندهای سمعی و بصری به تخریب آن پرداخت .

    با روانه شدن فیلم های ساخته شده در سینما به سوی منازل شهروندان از طریق ویدیوکلوپ ها ، قدرت تاثیرگذاری منفی و مخرب سینما رو به افزایش گذاشت و متاسفانه این مسئله بسیار مهم و حساس از دید مسئولین فرهنگی کشور ، پنهان ماند یا با سهل انگاری نسبت به آن مواجه شدند .

    در سال های اخیر ، حجاب ، از سوی سینما ، با صراحت ، تعریض ، کنایه و تمسخر عملی بارها مورد هجوم قرار گرفت و هزاران بار به در اوج مظلومیت ، به شهادت رسید .

    اکنون اگر قرار است مسئله حجاب و عفت عمومی مجددا مطرح شود ، باید بیش از همه به سینما پرداخت و آنجا را از لوث اراذل و اوباش با چهره های به ظاهر فرهنگی ، پاک سازی نمود و خونبهای حجاب و عفت جامعه را از آنان بازستاند . زیرا تا چنین اقدامی صورت نگیرد ، فیلم های ساخته شده در سینما ــ که هر روز بدتر می شوند ــ پوزخندی بر تمامی زحمات مسئولین و افراد متدین جامعه ، محسوب می گردند . 

    یک نظر بگذارید