بايگانی
آخرين نظرات …

    خانه مطبوعات و نیاز به اتاق فکر مناسب

    خانه مطبوعات و نیاز به اتاق فکر مناسب

    یادداشت ، مدیر مسئول ، اصلاح ۲۷۵ ، دوشنبه ۱۳/۴/۱۳۹۰ ، سال ششم .

     

    اتاق فکر ، اصطلاحی است که سابقه ایی طولانی در سطح جهان دارد . ولی در کشور ما طی چند سال اخیر رایج شده و به سرعت بر سر زبان ها افتاده است .

    اتاق فکر ، نخستین بار در سال ۱۹۱۰ میلادی با نام « کانون اندیشه » در « بنیاد کارنگی برای صلح جهانی » تاسیس شد و به دنبال آن دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در کلیه نقاط جهان ، نسبت به ایجاد آن اقدام کردند . اتاق های فکر با هدف ایجاد پلی میان قدرت و دانش ــ یا همان فکر و اجرا ــ تاسیس شدند .

    ماموریت این اتاق ها ، پشتیبانی فکری و مشاوره ای از مدیران اجرایی بود و وظیفه حل مسایل و مشکلات مدیران را بر عهده داشتند . اتاق های فکر ، دور از عرصه های اجرایی بوده و فقط کارشان همراهی با مدیران در تصمیم سازی و تصمیم گیری قبل از وقوع مسئله ، حین برخورد با مسئله ، زمان خلق راهکارها ، موقع تصمیم گیری و بعد از آن در برخورد با پیامدها ، بود .

    اتاق فکر از سه بخش تشکیل می شود : ۱ ــ گروه پشتیبانی . ۲ ــ گروه کارشناسان . ۳ ــ هیئت امناء .

    گروه پشتیبانی ، وظیفه ایجاد و اداره زیرساخت های فیزیکی ، اطلاعاتی ، خدماتی ، حقوقی و مالی را بر عهده می گیرد . گروه کارشناسان ، بدنه فکری را تشکیل می دهد . این گروه ، وظیفه مطالعه ، گردآوری ، تحلیل و بررسی اطلاعات و نظرات مختلف و در نهایت تولید خروجی های اتاق فکر را عهده دار است . افراد یاد شده دارای قدرت تحلیلگری ، سیاست سازی و تصمیم سازی هستند .

    هیئت امنای اتاق فکر ، شبکه گسترده ای از مدیران ، سیاستگذاران ، صاحبنظران و کارشناسنان حوزه های مختلف هستند و در عمل به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی بدنه فکری ، عمل می کنند .

    اتاق فکر هر دستگاه ، سازمان یا مؤسسه ، تحقیقاتی بی طرفانه و مناسبی را در اختیار مدیران آن قرار می دهد . بررسی برنامه ها و سیاست های مختلف ، شناخت تهدیدها ، فرصت ها ، قوت ها و ضعف ها ، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی تجربه های دیگران در سایر مناطق و ارایه راه حل های مناسب ، از مهمترین وظایف اتاق فکر است . ۱

    اتاق های فکر ، هر چند دیگر موضوع تازه ای به نظر نمی رسند اما نقش ارزشمند آنان در تعاملات سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و تأثیر مثبت آن ها در توسعه و ارتقای سازمان‌ها به خصوص سازمان‌های ارائه ‌دهنده ی خدمات باعث شده است که این تشکیلات ، امروز جایگاهی در ساختار سازمانی سازمان ها پیدا کند .

    با وجود این به نظر می‌رسد که در کشور ما ، هنوز آن ‌گونه که شایسته است ، از این امکان ارزشمند در عمل و اجرا ، استفاده نمی‌شود و به همین علت گاهی ‌اوقات نظاره‌گر برخی ایده‌ها و طرح های نه چندان کارآمد در زمینه‌های مختلف هستیم .

    اگر بپذیریم که مدیریت در تمامی سطوح همواره در معرض آسیب و تهدید است و مصون از اشتباه و خطا نیست ، وجود مجموعه‌ای به نام اتاق فکر که در کنار مدیر و همراه او در متن مسائل ــ که صحنه واقعی مدیریت را بشناسند ولی به صورت مستقل و منفصل از مدیریت به بررسی مسائل بپردازد ــ در همه سازمان ها به ویژه رسانه ها و در تمامی حوزه های آن به عنوان یک بخش اصلی ، قطعی و ضروری خواهد بود. ۲

    اتاق فکر ، یکی از نیازهای اصلی مدیریت رسانه ها ــ مانند خانه های مطبوعات ــ محسوب می شوند که کارشان آفریدن روش های حل مسئله در برخورد با رویدادها و حوادث است .

    در واقع ، واکنش مطلوب یک سازمان رسانه ای و ارتباطی به تحولات ، رویدادها و اخباری که لحظه به لحظه از سوی جامعه به آن وارد می شود ، خلاقیت و آفرینندگی است . در شرایطی که رسانه در مسیری رقابتی واقع شده و جلب و جذب مخاطب به عنوان یکی از مهمترین استراتژی ها در نظر گرفته شود .

    بنابراین می توان گفت اتاق فکر ، مکانی برای اندیشیدن به یک مسئله یا موضوع ، بدون حضور عواملی که مانع آزاد اندیشی و یا محدودیت می شوند . اتاق فکر ، یک بخش اصلی در هر سازمان خواهان پیشرفت است و نمی توان به عنوان یک بخش مکمل و یا فرعی در باره آن صحبت کرد .

    آثار و کارکرد اتاق فکر بسیار گسترده است و نمی توان در یک یا چند شاخص آن را محدود کرد . بدین خاطر شبکه های خبری ، بیشترین نیاز را به اتاق فکر دارند و استفاده از این بخش به عنوان یک ضرورت تلقی می شود . ۳

    اتاق فکر و خانه مطبوعات گیلان

    خانه مطبوعات گیلان به عنوان مؤسسه ای که برآمده از آرای فعالان مطبوعاتی استان گیلان است و انتظارات فراوانی از آن می رود ، جهت کسب موفقیت بیشتر و بهتر در پیاده سازی نکات بالا ، به یک اتاق فکر مناسب و باتجربه ، مؤمن و معتقد ، نیاز دارد تا با استفاده از آن ، هیئت مدیره خانه ، بتواند در جهت شناسایی اهداف جدید و چگونگی تحقق آن ها ، گام بردارد .

    منابع : ۱ ــ  سایت آفتاب ، حسین صادقی ، بهروز پورسینا( با تصرف کامل) . ۲ ــ  سایت امور مجلس و استان های صدا و سیما (با تصرف کامل) . ۳ ــ  بانک اطلاعات نشریات کشور . جعفر عبدالملکی (با تصرف کامل) .

    یک نظر بگذارید