بايگانی
آخرين نظرات …

    مسجد خاتم الانبیاء(ص) ، مدیریت پویا ، ایزو ۹۰۰۱

    مسجد خاتم الانبیاء(ص) ، مدیریت پویا ، ایزو ۹۰۰۱

    یادداشت ، مدیر مسئول ، اصلاح ۲۳۲ ، دوشنبه ۱۸/۵/۱۳۸۹ ، سال پنجم .

    مسجد خاتم الانبیاء(ص) ، پس از حدود دو سال کار تیمی توسط امام جماعت ، هیئت امناء ، گروه برنامه ریزی و گروه ایزو ، توانست به عنوان اولین مسجد در دنیا ، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ ــ گواهینامه مدیریت کیفیت ــ را دریافت نماید .

    این موفقیت ، به دلیل تازگی و جدید بودن در عرصه ی فعالیت های مسجدی ، می تواند دیدگاههای متفاوتی را در سطح جامعه ، به دنبال داشته باشد .

    دیدگاههای متفاوت

    دیدگاههای مورد نظر را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد :

    ۱ ــ  افراد خوش فکر و آینده نگر :  افراد خوش فکر و آینده نگر از دیدن تیتر یاد شده ، خوشحال می شوند . این عده معتقدند : « مساجد نیز باید همانند هر سازمان و تشکیلات دیگری ، دارای فرآیندهای تعریف شده و معین باشند و گواهینامه ایزو را دریافت نمایند » .

    ۲ ــ  اشخاص بی تفاوت : اشخاص بی تفاوت ، که از مشاهده تیتر بالا ، با بی تفاوتی شانه بالا می اندازند . گروه فوق می گویند : « که چی بشود؟ . ایزو به مساجد چه ربطی دارد ؟ . اصلا خود مساجد کجا دیده می شوند تا حالا بخواهند ایزو هم دریافت کنند ؟ . بود یا نبود مساجد چه تفاوتی دارد ؟ و… » .

    ۳ ــ  دشمنان مساجد : دشمنان مساجد ، که از خواندن چنین خبری ، کوره آتش فشان پنهان حسادت شان دوباره فوران می کند . این ها می گویند : « ای آقا ، این کارها چه معنا می دهد ؟ . ایزو ، مال شرکت و کارخانجات است . مگر مسجد ، کارخانه است که بخواهد ایزو بگیرد ؟ . این ادا و اطوارها چیست ؟ . ایزو یک داستان غربی است و ممکن است برای ما وابستگی فرهنگی بیاورد و… » .

    ۴ ــ  علاقمندان به آگاهی : گروهی نیز هستند که اصلا نمی دانند داستان ایزو چیست و هیچگونه آشنایی با استاندارد و… ندارند . گروه مذکور ، می خواهند بیشتر بدانند و آگاهی خود را کامل کنند . از سوی دیگر برایشان جالب است که اولین بار در دنیا ، یک مسجد ، گواهینامه ایزو را دریافت نموده است .

    حالات چهارگانه

    ما نیز به طور طبیعی ، در برخورد با گروههای مذکور، حالات زیر را داریم :

    ۱ ــ از وجود گروه اول ، احساس غرور نموده و امیدواریم تعداد جمعیت آن ها روز به روز افزایش یابد و برای موفقیت شان نیز دعا می کنیم . این ها انسان های مثبت و مفیدی هستند که در کجا باشند ، موجب پیشرفت سایرین می گردند .

    ۲ ــ  از کنار گروه دوم ، با بی تفاوتی می گذریم . چون برای آن ها فرقی ندارد که مسجدی در کار باشد یا نباشد تا چه رسد به این که آراسته ، منظم و صاحب ایزو باشد یا خیر .

    ۳ ــ  سعی می کنیم برای هدایت گروه سوم نیز دعا کنیم و از خداوند بخواهید نظر مرحمتی به سوی آنان بفرماید تا توفیق اصلاح روش های نادرست خود را به دست آورند .

    ۴ ــ  از اطلاع رسانی برای گروه چهارم ، استقبال می کنیم . چون معتقدیم باید کلیه کارهایی که در مسجد انجام می دهیم را به آگاهی مردم جویای دانستن ، برسانیم و آنان را در جریان کامل امور قرار دهیم .

    تعاریف کلیدی

    بر این اساس ، جهت توضیح بیشتر پیرامون ایزو ، ابتدا به تعریف چند واژه ی کلیدی می پردازیم که عبارتند از :

    ۱ ــ  مسجد

    مسجد ، مکان مقدسی است که مسلمانان مؤمن ، جهت انجام عبادت به آنجا می روند . مسجد ، مهمترین نقطه هر شهر و روستا به شمار رفته و از احترام ویژه ای در پیشگاه پروردگار متعال ، برخوردار است . مسجد ، محل خوابیدن و استراحت عابران شهری و مسافران بین شهری نیست . زیرا نام آنجا مهمان پذیر ، متل و هتل است . مسجد ، محل غذاخوردن نیست . زیرا نام آنجا سالن غذاخوری و قهوه خانه است . مسجد ، محل بازی نیست . زیرا نام آنجا ورزشگاه یا سالن ورزشی است . مسجد ، دستشویی عمومی نیست . زیرا نام آنجا سرویس بهداشتی عمومی است که شهرداری ها باید در هر شهری ، در چندین نقطه آن را بسازند و در اختیار مردم قرار دهند .

    ۲ ــ  خدمات

    خدمات ، به امور گفته می شود که به کمک آن ها ، کار مردم سریعتر صورت می گیرد . به عنوان مثال یکی از خدمات شرکت پست ایران ، رساندن نامه ها به درب خانه های شهروندان است .

    با این خدمت ، دیگر نیازی نیست که مردم کشور ، برای انجام امور خود ، دهها میلیون نفر ساعت سفر انجام دهند و هزینه های سرسام آوری را بپردازند . مسجد نیز مانند هر شرکت و کارخانه ، کالای تولیدی دارد و آن « خدمات » است .

    خدمات مسجد

    خدمات مسجد ، عبارت است از : آماده سازی فضا و ساختمان خانه خدا برای عبادت نمازگزاران . بنابراین کلیه امور زیر که در مسجد انجام می شود ، خدمات نامیده می شود :

    کفشداری ، نظافت داخلی و خارجی ، تدبیر امور آبدارخانه ، تنظیم سیستم گرمایشی و سرمایشی ، تنظیم نور و روشنایی ، تنظیم سیستم صوتی و تصویری ، پذیرایی ، مدیریت دسته عزاداری .

    برگزاری مجالس جشن و سوگواری ، برپایی نمازهای جماعت . محافظت از وسایل موجود ، تعمیر و نگهداری دایمی . ممانعت از ورود افرادی که رعایت مسایل بهداشتی را نمی نمایند .

    خرید لوازم مورد نیاز ، تامین منابع مالی ، رسیدگی به وضعیت کارکنان و…

    به چشم نیامدن خدمات مسجد

    به دلیل بزرگواری امامان جماعت ، هیئت امناء و خدمتگزاران و سخت ننمایاندن کار خود ، تا به امروز ، امور مسجد از سوی مردم عادی ، بی تفاوت ها و دشمنان ، ساده و پیش پا افتاده جلوه داده شده و زحمات گروههای اداره کننده ، به چشم نیامده است .

    بر اساس تصور اشتباه بالا ، این تصور در ذهن برخی پدید آمده که گویا مسجد مکانی است که امور آن با فوت زدن و خودبخود اداره شده و اصلا مشکلی ندارد . شاید به گمان آن ها ، مگر یک جای کوچک چند متری که پنجاه ، صد ، صد و پنجاه نفر آدم در آن می نشینند ، کاری هم دارد ؟!

    ۳ ــ  ایزو

    ایزو ، یک اسم معروف جهانی است که به « استاندارد سازی کارها » از آن یاد می شود .

    استاندارد در لغت ، به معنای نظم و قاعده ، قانون و مفاهیمی از این قبیل است .

    استاندارد در اصطلاح ، به معنای « تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یک فرآورده یا انجام یک خدمت » می باشد .

    واژه ی ایزو(ISO) ، مخفف سه کلمه است : ۱ــ International/بین المللی. ۲ــ Organization/ سازمان . ۳ــ  Standardization/استاندارد سازی .      

    ISO – International Organization for Standardization.

     

    بنابراین می توان گفت : « ایزو ، یعنی : مرتب کردن فرآیندهای یک مکان ــ شرکت ، کارخانه ، اداره ، مسجد و… ــ بر اساس اصول تعریف شده » .

    ۴ ــ  فرآیند

    فرآیند ، یعنی : مسیر و مراحلی که برای انجام شدن یک کار ، طی می شود . به عنوان مثال فرآیند برگزاری یک مجلس در مسجد به شرح زیر است :

    ۱ ــ حضور صاحب مجلس در مسجد و تماس با مسئول آنجا . ۲ ــ دریافت برگه قوانین داخلی مسجد و آشنایی با آن ها . ۳ ــ  پرداخت هزینه . ۴ ــ ، گرفتن وقت . ۵ ــ  چاپ اعلامیه . ۶ ــ  دعوت از مداح و سخنران . ۷ ــ حضور به موقع در زمان برگزاری مجلس . ۸ ــ  پایان دادن به مراسم در وقت مقرر .

    بقیه کارهای مسجد نیز دارای چنین فرآیندهایی است که فعلا صحبت پیرامون آن ها مقدور نمی باشد.

    ۵ ــ  مشتری

    مشتری ، کسی است که دنبال خرید « کالا » و « خدمات » است و برای تامین نیاز خویش ، پول می دهد و از نظر مالی ، هزینه می کند . مشتری در برابر پولی که پرداخت می کند ،

    خواهان دریافت کالا یا خدمات مناسب ، استاندارد و با کیفیت است .

    مشتری مسجد

    نمازگزار نیز نوعی « مشتری » محسوب می شود که خواهان استفاده از خدمات مسجد می باشد تا بتواند با خیال راحت در آنجا به برپایی نماز مشغول شود . بنابراین می توان نمازگزاران هر مسجد را مشتریان آنجا نامید .

    دسته بندی مشتریان مسجد

    مسجد ، دارای سه دسته مشتری می باشد :

    ۱ ــ  مشتریان دایمی :  مشتریان دایمی (روزمره) ، همان نمازگزاران دایمی مسجد هستند که در نمازهای جماعت ، همیشه یا اغلب اوقات ، حاضر می شوند .

    ۲ ــ  مشتریان غیر دایمی  :  مشتریان دایمی (اتفاقی) ، کسانی هستند که جهت برگزاری مجالس ترحیم و… ، به این خانه خدا می آیند و چند ساعتی در مکان یاد شده ، حضور می یابند .

    ۳ ــ  مشتریان فصلی :  مشتریان فصلی ، افرادی هستند که در فصل های خاصی از سال ــ مانند : روزهای ماه مبارک رمضان ، شب های إحیاء ، شب های دهه ی اول ماه محرم ، روزهای تاسوعا و عاشورا ، گذرشان به مسجد می افتد و تا سال بعد ، دیگر خبری از آنان نیست .

    ۶ ــ  سازمان

    سازمان ، به گروهی متشکل از دو یا چند نفر گفته می شود که مشغول تولید کالایی یا ارایه خدماتی به مشتریان خود می باشد .

    این گروه ممکن است در قالب شرکت ، کارخانه بزرگ و کوچک ، اداره ، نهاد ، کارگاه ، مرکز علمی و خدماتی ، مسجد ، مدرسه ، دانشگاه ، فروشگاه و… به فعالیت بپردازد . بنابراین « سازمان » ، یک عنوان کلی است که روی اسامی یاد شده ، گذاشته می شود .

    وظیفه سازمان

    وظیفه ی هر سازمان ، تامین نیازهای مشتری و کسب رضایت او می باشد . زیرا در غیر این صورت ، مشتریان و اعتبار اجتماعی خود را از دست خواهد داد .

     دو پیامد مهم

    تامین به هنگام نیاز مشتری ، دو پیامد مهم را به دنبال دارد :

    ۱ ــ  کسب رضایت مشتری از سازمان . ۲ ــ  بالا رفتن سطح اعتماد او نسبت به سازمان .

    اهمیت پیاده سازی ایزو  

    پیاده سازی ایزو در یک سازمان ، موجب می گردد که نیازهای مشتریان ، به طور صحیح ،  به موقع و با کیفیت مناسب ، تامین گردد . سازمان دارای گواهینامه ایزو ، عملا به مشتری خود اعلام می دارد که نظر شما برای من بسیار مهم است و تمام تلاش خود را برای کسب رضایت شما ، انجام می دهم .

    مسجد ؛ یک سازمان کوچک و فراگیر

    بر اساس تعاریف بالا ، « مسجد » نیز یک سازمان است . زیرا چندین نفر با عناوین مختلف ــ امام جماعت ، هیئت امناء ، مسئول مسجد ، خادم ها و… ــ در آن مشغول به فعالیت می باشند .

    مسجد ، یک سازمان کوچک و فراگیر است که در ارتباط مستمر با مردم بوده و مراجعات گوناگونی به آنجا صورت می گیرد .

    این سازمان ، باید وظایف و خدمات خود را به طور دقیق و شفاف تعریف نموده و بر اساس آن عمل نماید تا بتواند رضایت مشتریان دایمی(نمازگزاران) و مشتریان غیردایمی(صاحبان مجالس ترحیم و…) را به خوبی جلب نماید .

    رضایت مشتریان نیز با توجه به قوانین داخلی مسجد و نیز امکانات موجود ، سنجیده می شود . زیرا ممکن است که برخی مشتری ها ، خواسته هایی داشته باشند که تحقق آن ها مقدور نبوده و به صلاح این مکان مقدس نباشد .

    هدف از دریافت گواهینامه ایزو

    یک سازمان ــ مانند مسجد ــ با دریافت گواهینامه ایزو ، برای همگان روشن می کند که سیستم مدیریت آن ، توسط یک شخص یا سازمان ناظر ــ که کاملا هم بی طرف است ــ  مورد بازرسی قرار گرفته و از این ممیزی ، سربلند بیرون آمده است . بنابراین اعتماد مشتری به چنین سازمانی ، بیش از هر جای دیگر خواهد بود .

    منافع ایزو

    منافع حاصل شده از استقرار سیستم در سازمانی مانند مسجد ، علاوه بر کسب اعتماد مشتری ، امتیازات دیگری را به همراه دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشند :

    ۱ ــ  بهبود در برنامه ریزی ، ساماندهی و کنترل سازمان ، توسط مدیریت .  ۲ ــ  بالا بردن سطح رضایت مشتریان . ۳ ــ  اعمال کنترل های مؤثر بر فرآیندها و بهبود روش های اجرایی . ۴ ــ  کاهش هزینه ها ، ضایعات ، دوباره کاری ها و تعداد خطاها . ۵ ــ  بهبود کیفیت و نحوه ی ارایه خدمات به مشتریان.

    دریافت ایزو از سوی مسجد خاتم الانبیاء(ص)

    بر اساس نکات یاد شده ، امام جماعت ، گروه برنامه ریزی و هیئت امنای مسجد خاتم الانبیاء(ص) ، با درک تحولات اجتماعی در سطح بین المللی ، افزایش کیفیت کاری خود را مورد توجه قرار دادند .

    گروه مذکور ، پس از حدود دو سال تلاش خستگی ناپذیر در جهت تعریف کلیه فرآیندهای موجود در سازمانی به نام مسجد ، پیاده سازی قوانین و مقررات مربوطه و رفع نواقص در حد امکانات موجود ، گواهینامه ایزو را دریافت نمودند .

    گواهینامه مدیریت کیفیت « ایزو  ۹۰۰۱ » ، توسط  شرکت مشارکتی توف نورد ــ یکی از شرکت های بین المللی صادر کننده ی گواهینامه ایزو  ــ که طرف قرارداد با مسجد می باشد ، صادر گردیده است .

    به سوی پیشرفت های بالاتر

    مسجد خاتم الانبیاء(ص) ، قصد دارد که در این حد از فعالیت متوقف نشود و با تلاش افزونتر ، نهایت کوشش خود را به کار برد تا با استفاده بهینه از امکانات در دسترس ، به پیشرفت های بالاتری نایل گشته و کیفیت خدمات خویش را به مطلوب ترین سطح  ممکن، ارتقاء دهد . 

    یک نظر بگذارید